lördag, februari 09, 2008

Rädda kvinnorna!

I förrgår satt jag och tentapluggade i skolan inför en tenta som jag hade igår. Som vanligt var det en dag som var full med stress inför morgondagen och man tror man är den enda i världen som just då lider av press, oro och nervositet. Dock blev jag snabbt påmind om att det faktiskt finns människor som varje dag har det mycket svårare och som har mycket mer allvarligare saker att oroa sig för än en tenta.

Mina föräldrar satt och kollade på en film som sändes av en svensk tv-kanal som jag tyvärr såg bara slutet av när jag kom hem från skolan. Men det räckte för att få mig att fälla en tår. Denna film handlade om en mycket ung, vacker flicka i Afghanistan som hade blivit bortgift med en kring 70-årig mulla. Denna mulla var dessutom gift med 2-3 andra kvinnor och hade barn med dem. Man fick följa den unga flickans liv och se henne gråta dag in och dag ut på grund av sin livssituation. Dessutom berättade hon om vilket helvete hon fick uppleva under sin bröllopsnatt, en natt som borde vara bland de lyckligaste dagarna för en tjej.

Denna tjejs livssituation tog även mina tankar till mitt hemland, Iran. Även där förekommer det dagligen liknande fall då unga kvinnor, mot sina viljor, blir bortgifta eller på grund av fattigdom tvingas gifta sig med mycket äldre män som dagligen våldtar dem.

Det pinar mig djupt att se att dessa kvinnor, mina systrar, dagligen ska behöva genomgå detta helvete. Min största önskan är att människor i dessa länder, däribland regimen i Iran, som tillåter att sådana saker förekommer må inom en snar framtid brinna i helvetet….

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jag känner Reza Khelili Dylami och kan vittna... Ge inte upp... Hur kan jag nå dig...

Arvin Khoshnood sa...

Hej anonym

jag har pratat med den person som skriver denna blogg och du kan kontakta mig på arvin@rastakhiz.org istället.

Tack
Arvin

Anonym sa...

Jag instämmer med vad som sagts. Och det gäller alla islamistiska och Sharialagstiftande stater. Åt helvete med hela gänget!

Amen.

Anonym sa...

Vi behöver ingen ny Shah. Vi behöver en ledare som kan ge oss demokrati, en stark ekonomisk tillväxt och öppna upp för frihandel som "de fyra tigrarna- singapour, malaysia, taiwan och hongkong".